علت استفاده از هدرز چیست؟

در سیستم های خروجی با عملکرد بالا از هدرز استفاده می کنند؛ لوله هایی که انتهایی گشاد و آزاد دارند فشار داخل ا

توسط ENGINEARTS-HEADERS در 26 شهریور 1400

در سیستم های خروجی با عملکرد بالا از هدرز استفاده می کنند؛ لوله هایی که انتهایی گشاد و آزاد دارند فشار داخل انباره های اگزوز را کاهش و فشار منفی(معکوس) را در سیستم اگزوز کاهش می دهند. جنس اکثر هدرز های تولیدی را فولاد و استیل تشکیل میدهند.در بعضی موارد آلیاژهای بسیار گرانقیمتی نیز مورد استفاده قرار میگیرند وعلاوه بر تحمل گستره ی بالای دمایی ، سطح صیقلی مناسبتری نسبت به نمونه هایی با قیمت پایین تر دارند. این موتورها توانمند بوده و قابلیت های دینامیکی بالایی دارند. بنزین هایی با عدد اکتان بالاتر تقریباً از اشتعال زودهنگام جلوگیری می کنند، لذا موتورهایی با عملکرد بالا به بنزین اکتان بالا نیاز دارند و این موتورها برای دریافت قدرت بیشتر از نسبت تراکم بالاتری استفاده می کنند. موتورهای V6 یا 6 سیلندر خورجینی معمولا قابلیت های بیشتری داشته و از توانایی های بالاتری نسبت به موتورهای چهار سیلندر در هنگام یدک کشی برخوردار بوده ولی مصرف سوخت کمتری نسبت به موتورهای V8 یا 8 سیلندر خورجینی دارند.

برای مثال برای موتور چهار سیلندر چهار عدد لوله جداگانه تعبیه نمی شود بلکه یک لوله که با محاسبات دقیق انتخاب می گردد و تاانتهای مسیر را برای گازهای خروجی پوشش می دهد. استفاده از یک سر سیلندر جدید که چهار سوپاپ در هر سیلندر دارد جریان هوای ورودی و خروجی را به مقدار زیادی بهبود می بخشد و می تواند قدرات را بیشتر کند. اگر تا به حال صدای موتور بدون صدا خفه کن را شنیده باشید، می دانید که یک صدا خفه کن تا چه حد روی صدا تاثیر دارد. در دنیای امروزی طراحی بهنیه اجزای تیونینگ موتور، تنها به کمک شبیه سازی بسیار دقیق پیشرانه در محیط نرم افزار های حرفه ای می باشد. همچنین ترموستات باید با نمونه دمای پایینتر تعویض شود تا پیشرانه قادر به حفظ دمای نرمال خود باشد. یافتن راهکاری هایی برای هوا رسانی بهتر به پیشرانه یکی از اصول پایه علم تیونینگ به شمار می آید اما از سوی دیگر تخلیه سریعتر و کامل تر سیلندر از گازهای منفجر شده یا همان دود اگزوز نیز تاثیر بسزایی در مکش قدرتمندتر و تنفس بهتر پیشرانه ایفا می کند.از این رو نصب قطعه ای موسوم به هدرز یکی از اولین مراحل تیونینگ خودروهای معمولی محسوب میشود.

در استارت شتاب گیری اگر قدرت زیادی به محور عقب واردد گردد در ابتدا باعث نشستن قسمت عقب خودرو و سپس پرتاب آن رو به بالا می گردد . صدا خفه کن باید طوری طراحی شود که گازهای خروجی موتور در آن به آهستگی انبساط یافته و به اندازه کافی از انرژی حرارتی آن کاسته شود. افزایش حجم پرشده سیلندر؛ اگر بتوان هوا و سوخت بیشتری را در یک سیلندر که اندازه ی معلومی دارد گنجاند، در نتیجه می توان قدرت بیشتری از سیلندر استخراح نمود. اینترکولر یک مبدل حرارتی میانی است که دمای هوای متراکم شده را قبل از ورود به سیلندر کاهش می دهد. یک توربین مستقیماً متصل به منیفولد دود( منیفولد بخشی از موتور است که آمیزه سوختو هوا را به سیلندرها میرساند و منیفولد دود برای تخلیه ی دود اگزوز بکار می رود.)است و توربین دیگری به وسیله لولهٔ رابط به منیفولد هوا متصل است. توربوشارژها و سوپرشارژرها فشار هوای ورودی را تنظیم می کنند و سیلندر با هوای بیشتری پُر می شود. گروهی که هیچ سررشته ای در استاندارد و ایمنی خودرو ندارند و آن چه چشمشان بپسندد اجرا می کنند. یکی از دلایلی که گفتم مصرف رو بالا میبره اینه که در اکثر موتورهای 6 سیلندر خطی امریکایی که روی انها هدرز نصب میشه از کاربراتورهای قویتر و نمونه های 4 دهانه استفاده میشه و طبیعتا مصرف هم بالا میره.مگر اینکه با همون کاربراتور فابریک به خوبی کار کنه!

قطعا خطا در انتخاب هر کدام از این موارد یا مصرف رو خیلی بالا میبره و یا بازده موتور رو پایین میاره! پیستون سبک تر، انرژی کمتری مصرف می کند و همچنین قطعات سبک تر به موتور اجازه می دهند که سریع تر بچرهند و چرخش سریع تر باعث تولید قدرت بیشتر می شود. Remap کردن ECU در واقع دست کاری در جداول ECU میباشد ، البته ناگفته نماند که نظر بسیاری از افراد بر این است که ریمپ کردن ای سی یو خطرناک است اما در واقعیت شما با ریمپ کردن ECU هم توان خودرو را افزایش میدهید و هم میزان مصرف سوخت را کاهش میدهید و این یک معادله دو سر برد است. همچنین نوع اتصال کیت دستساز به بدنه که به وسیله پیچ صورت گرفته است، ظاهری اسپرت و مسابقهای را به این خودرو داده است. که به معنای كم پیچی می باشد به حالتی گفته می شود که در پیچ اتومبیل از فرمان تبعیت نکرده و علیرغم زاویه چرخها سر اتومبیل با سر خوردن اندکی شروع به انحراف به بیرون از پیچ می کند. منیفولد دود وظیفه دارد محصولی که در محفظه احتراق و از سوپاپ های خروجی گرفته به لوله اگزوز انتقال دهد.

آخرین مطالب