جام جم آنلاین: گرمای زیاد اگزوز برخی هواپیماها، مهندسان را به فکر ساخت ژنراتور ترموالکتریکی انداخت که انرژی اتلافی را به نیروی الکتریکی در پرواز تبدیل میکند. تیمی متشکل از مهندسان شرکت «سرمایش الکترونیکی» (Electronic Cooling Solutions, ESC) یک ژنراتور ترموالکتریک از گازهای خروجی داغ موتور به نام EHTEG را ساختهاند که میتوان آن را روی موتور یک پهپاد کار گذاشت تا انرژی اتلافی حاصل از اگزوز را در پرواز به نیروی الکتریکی تبدیل کند.
امروزه با رشد روز افزون به کارگیري تولید انواع موتورسیکلت، این بخش از صنعت سهم عمده اي از فعالیت هاي صنعتی را به خود اختصاص داده است. بخش پنجم ـ استفاده از چراغها ماده 146 ـ راننده وسيله نقليهاي كه شب در حركت است و همچنين در هر محل يا زمان ديگري كه به علت نبودن نور كافي ناشي از ابري بودن هوا، وجود مه، باران، برف، عبور از تونل و مانند آنها ديد كافي وجود ندارد، بايد چراغهاي وسايل نقليه را به ترتيب مقرر در مواد بعدي روشن نمايد.
این مایعی غیر سمی بوده و بخش اعظم آن را آب و اوره تشکیل میدهد. افزایش میزان اکسیژن در مخلوط هوا و سوخت لزوما باعث تولید اکسیدهای نیتروژن (NOx) میگردد که جزء آلایندههای سمی محسوب میگردند و از عوامل اصلی بارانهای اسیدی میباشد.
این محلول یک مایع مصرفی در قسمت کاتالیست انتخابی (Selective Catalytic Reduction-SCR) خودروهای دیزل بوده و میزان گازهای سمی اکسیدهای نیتروژن NOx را به میزان بسیار بالایی کاهش میدهد. بدون وجود ادبلو، میزان زیادی از خودروهای دیزلی جدید نیتروژن اکسید بیشتری نسبت به قوانین آلایندگی یورو ۶ تولید خواهند کرد.
به همین دلیل سیستم کاتالیست انتخابی (Selective Catalytic Reduction-SCR) در موتورهای دیزل برای کاهش میزان اکسیدهای نیتروژن (NOx) ناشی از احتراق استفاده میگردد. SCR نیتروژن اکسید تولیدی توسط پیشرانههای دیزلی را میشکند. در کاتالیست سیستم SCR گازهای NOx در مجاورت کاتالیست با آمونیاک (NH3) واکنش داده و به آب و نیتروژن (N2) تجزیه میگردد که هر دو آنها بی ضرر بوده و از اگزوز خارج میشوند.
ما انواع مختلفی از اشکال، اندازه و اتمام دارد، از جمله سبک هایی که برای خودرو، کامیون و SUV شما مناسب است.
اگر در صورت گاز دادن و یا شروع حرکت صدای زوزه مانندی از موتور ماشین شنیده شد، در این صورت موردی که در عیب یابی خودرو از روی صدا باید به آن توجه کنید، این است که در صورتی گرفتن سرعت یا شتاب خودرو، حالت این صدا تغییر میکند، به احتمال زیاد دیفرانسیل به روغن کاری نیاز دارد، سطح سیبک ها دچار پوسیدگی شده، گیربکس نقص پیدا کرده و یا بلبرینگ چرخ ها آسیب دیده است.
موتور قرمز بیشتر اسم در کرد و طرفداران بیشتری داشت چون مردم عقیده داشتند دارای شتاب بالاتر و کاری تر است. اما پس از گذشت زمان، موتور خودرو به دلیل افزایش کار کمی مستهلک شده و این افزایش شتاب دیگر مشاهده نمی شود.
تاثیر اصلی این قطعه کاهش و تغییر صدا به شکل دلخواه رانندگان و افزایش توان موتور با کنترل فشار امواج صوتی است. یا به عبارت بهتر طول آن ، به منظور به دست آوردن افزایش گشتاور در فرکانس مورد نظر.
در تیونینگ فنی می توان به تعویض و یا تقویت قطعات مختلفی در خودرو اشاره کرد که با هم مواردی را در زیر بررسی خواهیم کرد. شاید به دفعات شنیده و یا خوانده باشید که روغن موتور را در ۵۰۰۰ یا ۱۰۰۰۰ کیلومتر و یا بیشتر، باید تعویض نمود.
مقالات مشابه
- دلیل اصلی خروج دود آبی و سفید از اگزوز ماشین
- دودهایی که از اگزوز ماشین خارج می شوند نشانه چه ایرادی هستند؟
- صدای اگزوز ماشین
- اگزوز ماشین چیست و چه عملکردی دارد؟
- واشر بغل اگزوز پراید ، فروشگاه اینترتی قطعات ماشین و لوازم یدکی یدکی فوری
- اگزوز ماشین و تمام نکاتی که باید بدانید
- دلیل اصلی خروج دود آبی و سفید از اگزوز ماشین
- چگونه اگزوز ماشین خود را تعویض کنیم؟
- واشر بغل اگزوز پراید ، فروشگاه اینترتی قطعات ماشین و لوازم یدکی یدکی فوری
- اگزوز ماشین چیست و چه عملکردی دارد؟